Досвід роботи

  «Формування активної життєвої  позиції учнів  засобами  

інноваційних технологій»


                                                          Радість відкриття, здивування перед істиною,
                                                         здобутою власними силам, дає людині
                                                         самоутвердження, переживання гордості,
                                                         поваги до самого себе.
                                                                                         ( В. О. Сухомлинський)

Розвиток цивілізації вимагає від кожної людини широкого спектра знань та вміння їх використовувати. Тому в сучасній школі формуються тенденції нового підходу до вибору предметів, необхідних для громадян нашої держави в повсякденному житті. Усі ми хочемо бачити Україну демократичною державою з високим  рівнем активної життєвої позиції громадян - усіх разом та кожного окремо. Активний громадянин сприяє розвитку нації, а це, в свою чергу, сприяє прогресу країни, дає можливість реалізувати прагнення стати повноправним членом європейської спільноти.
Активна життєва позиція - це така система особистих цінностей людини, яка спонукає її до позитивної, морально впевненої, соціально - орієнтованої активної діяльності. Дії такої людини мають корисний вплив як на саму людину так і на суспільство в цілому.
Особливе місце на сучасному етапі відводиться вивченню основ юри­дичної науки, яка формує правосвідомість і правову культуру — необхідні ознаки правової держави.
З метою підвищення правової культури учнів, підготовки їх до са­мостійного життя, я як вчитель правознавства, прагну не тільки ознайомити дітей з основами теорії державно-правових явищ, а й дати їм глибокі та міцні знання, розвива­ти критичне мислення, вміння спілкуватись, сформувати в них навич­ки правомірної поведінки, навчити діяти в найтиповіших правових ситуаціях, брати активну участь у суспільному житті.
Маю стійке переконання, що кожний справжній вчитель повинен формувати свою власну педагогічну систему, яка допоможе створити найкращі умови для отримання знань учнями, перетворення здобутих знань на переконання і застосування їх у життєвих ситуаціях. Завдання моє, як вчителя, - обрати педагогічні стратегії, що забезпечать здатність учня ефективно діяти за межами навчальних ситуацій, продуктивно розв’язувати в повсякденному житті реальні проблеми.  Моя мета: виховати зацікавленого, правосвідомого, активного громадянина України, навчити учнів аналізувати і з правової точки зору оцінювати суспільно-політичні події, формувати навички правомірної поведінки, позитивні мотиви активної участі в суспільному житті.
Широкі   можливості     для   формування   активної  життєвої позиції школярів мають сучасні педагогічні інноваційні технології, що грунтуються на  нових  методологічних  засадах,  сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних   теоріях,   які   розвивають  діяльнісний   підхід  до виховання. Саме тому темою мого досвіду стала тема «Формування активної життєвої позиції учнів засобами інноваційних технологій ».
       Актуальність  педагогічної проблеми полягає в тому, що  у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти значною мірою залежатиме від результативності запровадження інноваційних  технологій навчання, які розвивають діяльнісний підхід до навчання і дають суспільству людей, які здатні приймати нестандартні рішення, вміють об’єктивно та творчо  мислити, тобто практично сформованих, із власною життєвою позицією учнів.
        Мета  досвіду   за допомогою впровадження інноваційних методів сформувати і пробудити на­ціональну, правову свідомість ди­тини, виховати людину, яка вміє са­мостійно мислити, людину, яка зможе зробити свій внесок у розви­ток суспільства і держави та буде озброєна необхідними для цього знаннями, вміннями.
      Завдання:
1.охарактеризувати сутність  інноваційних технологій навчання;
2.показати на основі власного досвіду практичне досягнення мети;
3.довести, що використання інноваційних технологій навчання  сприяють об’єктивному формуванню активної життєвої позиції учнів.
Концепція запровадження інноваційних технологій в освіті регулюються основними  документами: Національною доктриною розвитку освіти України,  Положенням «Про порядок здійснення інноваційної діяльності у системі освіти» (1999),  Законом  України  про  освіту, „Про  середню  загальну  освіту”, Положенням “Про порядок  здійснення інноваційної  освітньої  діяльності” (Наказ МОН України  від 17.11.2000р.  № 522)  .
Дослідниками  проблеми педагогічної інновації займалися:О. Арламов, М. Бургін, В. Журавльов, В. Загвязинський,  Н. Юсуфбекова, А. Ніколс та інші, які намагалися співвіднести поняття нового у педагогіці з такими характеристиками, як корисне, прогресивне, позитивне, сучасне, передове.
У своїй педагогічній праці апробовую спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних педагогічних інновацій, як: інтерактивні технології навчання,  інформаційно-комунікаційні технології.
Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся вникнути в методику кожної з даних технологій і максимально ефективно використати їх елементи.
Використання інтерактивних методик забезпечує на уроках атмосферу доброзичливості, відкритості, успіху, творчості, допомагає навчити учнів вчитися і відчувати задоволення від самого процесу навчання.
Інтерактивний урок передбачає організацію і розвиток діалогового спілкування, яке веде до взаємодії і взаєморозуміння. Спільно розв’язуються завдання, які важливі для кожного учня. Вони вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин та відповідної інформації, зважувати альтернативні погляди, продумані рішення, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми. Для цього на уроці організовую індивідуальну, парну чи групову роботу з документами, різними джерелами інформації.
Яким би не був урок за формою проведення, його слід організувати так, щоб забезпечити максимально можливу активність учнів з постійно діючим зворотним зв’язком. Серед найбільш ефективних інтерактивних методик є проведення рольових, ділових ігор, дискусій, застосування «мозкового штурму», робота в парах і групах, метод «Мікрофон», «Займи позицію», «Логічний ланцюжок», термінологічно-цифрова розминка, гра «Семафор», гра «Правова мозаїка», «Правовий хокей» «Дебати», «Моделювання ситуації», гра «Суд», «Вибори» тощо. При перевірці знань учнів використовую тестові завдання,  правові диктанти, різнорівневі завдання тощо. Проводжу часто уроки  розв’язування правових задач, конференції, брейн-ринги, КВК,  складання та розв’язування кросвордів , правових задач тощо. При підготовці до таких уроків пропоную учням принести з собою вирізки з газет, зокрема такі, де йдеться про різні си­туації правового характеру, і пропоную їм розв'язати ці задачі.
Використання інтерактивних технологій у моїй роботі – це не самоціль, а засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, спосіб зробити дитину розкутою, активувати її впевненість у своїх силах, налаштувати її на успіх, розвивати її здібності.
Наш сучасний світ все більше стає залежним від інформаційних технологій, так як вони все частіше використовуються в усіх сферах суспільного життя. Для мільйонів людей комп'ютер перетворився на звичний атрибут повсякденного життя, став незамінним помічником у навчанні, роботі й відпочинку. Він позбавив людину від монотонної праці, спростив пошук та отримання необхідної і своєчасної інформації, спілкування між людьми, прискорив прийняття рішень. Все це призвело до появи нового типу культури - інформаційної. І опановувати її люди починають з самого раннього дитинства. Тому використання інформаційних технологій у школі - об'єктивний і природний процес.  У своїй педагогічній діяльності використовую комп'ютер на різних етапах уроку. Але, як показує досвід, на уроці правознавства доцільніше застосовувати його при сприйнятті й засвоєнні учнями навчального матеріалу, закріпленні отриманих знань і на уроці-контролі.  Найпоширеніший вид - мультимедійні презентації. За час роботи в школі мною розроблені й накопичені як цілі системи уроків, тобто починаючи з першого уроку і до останнього, так і окремі мультимедійні презентації.   Для більш глибокого засвоєння матеріалу і контролю знань використовую різного роду тести і тренажери. Тести можуть бути у вигляді завдань і кількох відповідей, з яких потрібно вибрати правильний. Вони можуть бути представлені у вигляді малюнків, зображень, фотографій.
Ми можемо довго дискутувати з приводу ефективності інформаційно - комунікативних технологій на уроках, але не використовувати їх не маємо права, бо вони стрімко ввійшли в усі сфери нашого життя. Вони спрощують спілкування і співробітництво, стають визначальними в економіці і на виробництві, займають центральне місце у процесі інтелектуалізації суспільства, розвитку його системи освіти і культури.
Важливу роль у формуванні активної життєвої позиції учня, в становленні його громадянської позиції відіграє педагогічно спрямована право-виховна та позакласна робота в школі.  В рамках декади правових знань періодично проводжу позакласні заходи: « Ми маємо право на щасливе дитинство» , «Правовий аукціон», гра-подорож «Мораль. Право. Закон», вікторина «Чи знаєш ти Конституцію України?», конкурси творчих робіт та малюнків у яких учні 1-11 класів беруть активну участь.  В школі діє правовий  клубу «На терезах Феміди».
    Результатом моєї педагогічної діяльності є стійке зростання зацікавленості учнів правовими  процесами як у світі, так і в Україні. Учні беруть активну участь у формуванні інформаційного простору занять з правової освіти. Учні школи вільно оперують набутими на заняттях права знаннями для аналізу економічних та суспільно-політичних процесів в Україні та світі. Аналізуючи опрацьований матеріал у школі,  учні активно формують свою подальшу життєву позицію.   Мої учні беруть участь у  предметних олімпіадах, конкурсах  різних  рівнів, на  яких  посідають  призові  місця, є активними учасниками Малої Академії Наук.  Учні-випускники вступають до юридичних вузів (Одеська юридична академія 2010 рік-1уч.;) Львівський університет внутрішніх справ 2013 рік-1 уч.;2014 рік – 1 учень,) 
Таким чином, підсумовуючи викладений матеріал, ми можемо зробити такі висновки. Використання інноваційних технологій у роботі вчителя правознавства      сприяє      розвитку  творчих   та   інтелектуальних  здібностей, самостійності,   відповідальності,   формуванню  вмінь   приймати  рішення, розв'язувати      проблеми,      вихованню      людини      гуманної,     творчої, відповідальної, з активною життєвою позицією, яка б могла    реалізувати себе, утвердити правову, демократичну соціальну державу та розвинути громадянське суспільство.



Немає коментарів:

Дописати коментар